Waterlinie Experience Tour

Deze tour bestaat uit meer dan 280 km fietsplezier langs de Oude Hollandse Waterlinie. Van Gorinchem tot Muiden en weer terug via Nieuwersluis, Woerden, Oudewater, Schoonhoven en Nieuwpoort, verdeeld in 8 dagtrajecten!

Hevige gevechten hebben langs deze Linie plaatsgevonden tijdens het rampjaar 1672. Ontdek deze spannende gevechtshistorie van de moeder der Waterlinies via vestingsteden, schansen, inundatievelden, sluizen. Rust lekker uit op een van de vele terrasjes onderweg of in een landelijke B&B. Leuk om te combineren met een museumbezoek.

Dagtraject 1: Van Gorinchem naar Schoonhoven
De route start in Gorinchem, ÊÊn van de best bewaard gebleven vestingsteden van de Oude Hollandse Waterlinie met een belangrijke strategische functie. Samen met het kleine vestingstadje Woudrichem verdedigden zij de rivier tegen vijandelijke troepen, die via het water of via de hoger gelegen oeverwallen Holland zouden kunnen binnenvallen. Ze kregen hierdoor de bijnaam van Twin Cities, net zoals het authentieke vestingstadje Nieuwpoort en het zilverstadje Schoonhoven. In Nieuwpoort als in Schoonhoven kunt u heerlijk overnachten en eten om aan te sterken voor de tweede etappe.

Dagtraject 2: Van Schoonhoven naar Zwammerdam
Vanuit Schoonhoven fiets je langs het prachtige riviertje de Vlist, onderweg kom je langs de Koeneschans. Nu bijna niet voor te stellen, maar tijdens het rampjaar 1672 een belangrijk onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie. Maak gebruik van de VR paal en krijg een beeld hoe het vroeger was. Verderop kom je door Haastrecht en via Gouda, ook wel de achterkant van de Waterlinie genoemd, kom je uiteindelijk in Zwammerdam. Waar de Fransen flink huisgehouden hebben in 1672.  

Dagtraject 3: Van Zwammerdam naar Wilnis (TOP Pondsbroekersluis)
Nu komen we in een soort niemandsland. We volgen de grens tussen Zuid-Holland en Utrecht. Vroeger is hier hevig gestreden, nu een oer-Hollands landschap met weidse uitzichten, knotwilgen, koeien en heel veel water. Stel je voor dat de polders die je nu ziet allemaal onder water stonden. Een grote watervlakte tussen Holland en de vijand. Onderweg kom je langs twee voormalige posten: de Groene Jonker en Woerdens Verlaat.

Dagtraject 4: Van Wilnis naar Weesp
We beginnen in het polder- en plassenlandschap en geleidelijk komen we meer in bebouwd gebied. De stad komt weer dichterbij. We komen door het prachtige plaatsje Weesp. Na de belegering vin 1672 door de Fransen wordt besloten om er een echte vestingstad van te maken met grachten en vier bastions. Dit traject is een ultieme combinatie van stad en land, vesting en inundatie.

Dagtraject 5: Van Weesp via Muiden naar Breukelen
Als we Weesp verlaten fietsen we richting Muiden en komen we langs nabijgelegen forten zoals Hinderdam en Uitermeer. Met uitzicht op het vele water en het Muiderslot kan er een goede voorstelling gemaakt worden van hoe de Waterlinie eruit gezien heeft ttv 1672 met het Muiderslot als icoon. Het slot dat de vesting zo goed verdedigd heeft in de oorlog van 1672-1673. De vestingwerken zijn redelijk goed bewaard gebleven met nog elf bastions, enkele goed zichtbare beren in de gracht (een gemetselde dam in een vestinggracht) en een ravelijn (een versterkt eiland gelegen in de vestinggracht) met daarop het zogenaamde Muizenfort.

Dagtraject 6: Van Breukelen naar Oudewater
Breukelen wordt wel het mooiste dorp van Utrecht genoemd, gelegen langs water en een historisch centrum is het een super plek om te overnachten en vandaar uit verder te fietsen door het weidse plassengebied met weidevogels en koeien om zo in het Oudhollandse stadje Oudewater te komen. Waar het altijd levendig en gezellig is.  

Dagtraject 7: Van Oudewater naar Kinderdijk
Je fietst vandaag van Utrecht naar Zuid-Holland. Als je er niet op let zie je niet veel verschillen. Het blijft uiterst groen en weids en er is altijd water om je heen. Vroeger was dit grensgebied vaak het strijdtoneel tussen de Graven van Holland en de Bisschoppen van Utrecht. Water werd veelal ingezet in de strijd. Door water af te dammen konden overstromingen bij de buren plaatsvinden of handelsstromen letterlijk droog gelegd worden.

Dagtraject 8: Van Kinderdijk naar Gorichem
Kinderdijk, wie is er niet geweest… Een imposant fenomeen waar vele toeristen op af komen. Een staaltje waterschapskunsten die de Hollanders als geen ander beheersen. Nog steeds draaien en malen sommige molens. Met de molens en de wind in de rug word je weer naar Gorinchem geblazen, waar een heerlijk terrasje op je wacht.

Linschoten Route

Een bijzondere kanotocht door het Groene Hart. Je vertrekt vanaf het Toeristisch Overstap Punt Linschoten, vaart over de kronkelende Lange Linschoten onder de kwakels door naar Oudewater. Hier kun je geschut worden in de sluis, overdragen gaat ook prima! Varend door het schilderachtige stadje bereik je de Hollandsche IJssel. Na 7 km over de gekanaliseerde rivier zie je de sluis en overdraagplaats van het mooie stadje Montfoort. Via de Montfoortse Vaart, dwars door de polders naar het dorp Linschoten. Via de Lange Linschoten bereik je weer de TOP.

Waterlinieommetje Montfoort

Foto: onderwijsgek, Wikimedia.

Montfoort is als kleine vestingstad een bezoekje meer dan waard. In het historische centrum is een ruim aanbod aan monumentale gebouwen, zoals het Kasteel van Montfoort, het Oude Stadhuis, diverse kerken, oude panden en molens. Maak een ‘ommetje’ langs deze schitterende historische bouwwerken. Vanuit Montfoort zijn diverse wandel- en fietsroutes door het Groene Hart, langs vestingsteden van de Oude Hollandse Waterlinie of langs de Montfoortse Vaart te maken. Bent u uitgewandeld of- gefietst? Maak dan gebruik van het horeca-aanbod in Montfoort. Kom genieten!

Het kasteel van Montfoort

Strikt genomen is Montfoort geen vestingstad; wel een versterkte stad uit de Middeleeuwen. Van die Middeleeuwse verdedigingswerken resten alleen de IJsselpoort en een klein gedeelte van de stadsmuur langs de Provinciale weg en de Achterdijk.

De IJsselpoort en het Oude Stadhuis van Montfoort vormen samen een bijzondere combinatie. Een stadhuis naast een stadspoort aan de rand van de stad is nergens anders in Nederland te vinden!

Wanneer we de vroegere stadsmuur volgen zien we enkele waterpartijen die overgebleven zijn van de slotgracht van het verwoeste kasteel. En natuurlijk het vroegere poortgebouw waar het gemeentehuis in moderne stijl tegenaan is gebouwd. De vroegere slotgracht is in de jaren ’30 van de vorige eeuw gedempt voor de aanleg van de Provinciale weg en scheidt het kasteel van de bijbehorende landerijen, nu een stadspark. We zien daar een brokstuk van de kasteelmuur dat is blijven staan. In de zuidwestelijke hoek van de stad ligt nog een restant van de oude stadsmuur bij een bastion waarop korenmolen De Valk uit 1753 staat.

IZI TRAVEL

Wilt u de wandelroute maken via IZI-TRAVEL? Hier volgt een korte uitleg hoe u de digitale routebeschrijving te zien krijgt:

  • Klik met uw muis op deze downloadlink.
    Ook op de telefoon is het mogelijk om de website te openen. Druk daarvoor ook op de downloadlink.
  • Als u de QR-code wilt gebruiken, kunt u deze met de telefooncamera scannen. Open de camera app en houdt de QR-code goed in beeld. Na een paar seconden ziet u, als het goed is, de website in beeld komen. Druk op de link, nu ziet u de route voor u.
  • U kunt op de bezienswaardigheden drukken voor de audiofragmenten. Deze krijgt u ook automatisch te horen als u de wandelroute aflegt.

KOMOOT

Wandeling

  1. De wandeling begint bij het Kasteel van Montfoort. Het grootste deel van het gebouw werd in november 1672 door Franse bezettingstroepen opgeblazen. Het poortgebouw en een achtkantige toren bleven staan. In 1990 werd op het binnenterrein een nieuw stadskantoor voor de gemeente Montfoort gebouwd.
  2. Rechts staat de hervormde kerk, gebouwd rond 1500 en oorspronkelijk gewijd aan Johannes de Evangelist. Daar tegenover, Hofstraat 3-5, staat de fraai gerestaureerde  Commanderije van de Ridders van Sint Jan, ook wel de Johannieter Orde geheten. Er zijn een kapel en een kloostergang bewaard gebleven. De orde ontstond in de 12e eeuw in Jeruzalem, tijdens de Kruistochten. De hospitaalridders verdeelden zich in de 16e eeuw in een R.K.-deel (de Maltezer order) en een protestants deel (de Johannieter Ridderorde). Deze commanderij is de jongste Johannieter vestiging in de Nederlanden. Ze werd gebouwd in 1544. De commandeurswoning is verloren gegaan en van de oorspronkelijk ‘hof’ is ook niet veel meer over.
  3. De IJsselpoort en het Oude Stadhuis (1375) vormen samen een bijzondere combinatie. Nergens anders in Nederland zijn een poort en een stadhuis pal naast elkaar gebouwd op  een strategische plek. De rivier was de belangrijkste verkeersader: de schepen konden aan de kade aanleggen om te laden en te lossen. Dat waren activiteiten die voor de stad belasting opbrachten; vanachter de ramen van het stadhuis konden die bezigheden gevolgd worden.
  4. Aan de overkant van de oude ophaalbrug over de Hollandsche IJssel ligt de sluis in de Montfoortse Vaart, aan de Doeldijk. Deze ligt aan de rand van de stad, waar vroeger de stadsmuur langs de IJssel lag.
  5. Terug over de IJsselbrug en voor de poort voert de route via Onder de Boompjes en de Waterpoort, met de IJssel steeds links, tot aan de Boslaan.  Hier rechts langs de grenzen van de oude stad door het groen van het Kleine Bospad tot de Heeswijkerpoort. Het is alleen maar een nostalgische naam. Van de poort valt niets meer te bekennen.
  6. Aan de overkant van de drukke Provincialeweg ligt de Rooms-katholieke  begraafplaats, in 1904 aangelegd op de vroegere omwalling.
  7. Direct na een bocht naar rechts begint, aan de overzijde van de Provincialeweg, een voetpad langs sportvelden en door een park. Het water rechts is een restant van de slotgracht van het verwoeste kasteel.
  8. In de zuidwestelijke hoek van de stad is een stuk van de oude stadsmuur bewaard bij een bastion waarop korenmolen De Valk uit 1753 staat. Bij een restauratie in 1986 werden fundamenten van een 15e-eeuwse standerdmolen gevonden.
  9. In de richting van de IJssel aan de Julianalaan ligt op de vroegere omwalling de Algemene Begraafplaats uit 1829 met een baarhuisje uit 1910.

Kijk voor meer info op:
www.inmontfoort.nl

Volg ons op sociale media

Contact

Oude Hollandse Waterlinie

De spannendste waterlinie van Nederland was ooit de meest succesvolle linie van Nederland. Nu vormt de Oude Hollandse Waterlinie een prachtig en uniek cultureel watererfgoed met vestingsteden, molens en gemalen, bruggen, sluizen en waterkeringen. De moeite waard om te bezoeken, beleven en beheren.

Koningsdag 2024 👑đŸ‡ŗ🇱

Wist je dat Nederland in het rampjaar 1672 ook een Willem aan het roer had? Willem 3 heeft tijdens het rampjaar het startschot gegeven voor het bouwen van een ingenieuze verdedigingslinie: de Oude Hollandse Waterlinie. 

We wensen je een hele fijne Koningsdag. En laten we proosten op Willem đŸĨ‚

#oudehollandsewaterlinie #waterlinies  #groenehart #koningsdag  #koning #willemalexander #rampjaar1672 #hollandsewaterlinies #rampjaar #historie #geschiedenis #historischgenootschap #willem #zeventiendeeeuw #geschiedenisvannederland

© 2022 Stichting Oude Hollandse Waterlinie. Alle rechten voorbehouden. | Contact