Geschiedenis

De geschiedenis van de Oude Hollandse Waterlinie in het kort

De Oude Hollandse Waterlinie werd in 1672 bedacht om een Franse invasie van Holland te voorkomen. Door het polderland tussen vestingsteden onder water te zetten creëerde de provincie Holland een ondoordringbare linie. Anderhalf jaar lang probeerden de Franse legers om wegen door de Oude Hollandse Waterlinie te vinden, maar zonder resultaat. In november 1673 trokken zij zich terug, en een maand later begonnen de Hollanders met het droogmalen van de polders.

Boerenverzet

De Oude Hollandse Waterlinie had een enorme omvang, en was op haar hoogtepunt groter dan het IJsselmeer. Vanaf de Zuiderzee strekte de linie zich uit tot de Brabantse moerassen. Vooral op het platteland was er veel verzet tegen de Oude Hollandse Waterlinie. Boeren moesten soms jaren wachten tot het land weer droog genoeg was voor hun vee. Het leger onder leiding van prins Willem III van Oranje had daar geen boodschap aan: op sabotage stond de doodstraf.

Werking van de Oude Hollandse Waterlinie

De Oude Hollandse Waterlinie was ongeveer een halve meter diep. De sloten werden onzichtbaar, maar het was niet diep genoeg om over te varen. Franse soldaten die door de ondiepe waterlinie liepen konden dus plots in een sloot vallen. Langs de kades en dijken bouwden de Hollanders forten en schansen. Op deze smalle toegangswegen hadden de Fransen niets aan hun grote leger. De Oude Hollandse Waterlinie werkte soms in het voordeel van de Fransen. Het was ook voor de Hollanders een grote hindernis. Er vond daardoor slechts één grote veldslag plaats langs de linie. In oktober 1672 werd ten oosten van Woerden de Slag bij Kruipin in Frans voordeel beslist.

Na het Rampjaar

Na het vertrek van de Fransen eind 1673 werd nog tientallen jaren gewerkt aan het versterken van vestingsteden en forten. Steden als Naarden, Weesp, Woerden en Nieuwpoort danken hun vorm aan deze bouwperiode. Ook het Fort Wierickerschans aan de Oude Rijn werd in 1673 gebouwd. In de achttiende eeuw werd meerdere keren geprobeerd om de Oude Hollandse Waterlinie opnieuw in gebruik te nemen. In 1748 bleef het bij proefoverstromingen, in 1787 mislukte de inzet, en in 1794 werd alleen het zuidelijk deel rondom Gorinchem gebruikt.

Nieuwe Hollandse Waterlinie

In 1815 verving de zogeheten Utrechtse Linie rondom de Domstad het midden van de Oude Hollandse Waterlinie: dat liep toen via Woerden, Oudewater en Schoonhoven. De nieuwe combinatie kreeg later de naam Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Bekijk hier de informatie over de Oude Hollandse Waterlinie en de verdedigingswerken op Wikipedia.

Volg ons op sociale media

Contact

Oude Hollandse Waterlinie

De spannendste waterlinie van Nederland was ooit de meest succesvolle linie van Nederland. Nu vormt de Oude Hollandse Waterlinie een prachtig en uniek cultureel watererfgoed met vestingsteden, molens en gemalen, bruggen, sluizen en waterkeringen. De moeite waard om te bezoeken, beleven en beheren.

Fiets- en voetveer ‘De Overkant’, waarmee Ameide en Lopik via de Lek aan elkaar verbonden zijn, is weer aan het vaarseizoen begonnen 🛥 Stap aan boord van de veerpont en geniet van de prachtige omgeving. Het veer vaart dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur.

Ontdek historische steden Vianen, Lexmond, Ameide en IJsselstein en geniet van de rust en natuur langs de Lek, de Hollandse IJssel en de Zouweboezem.

Routetips inclusief de fiets- en voetveer:
🚴‍♂️ Fietsroute 'Twin Cities Oost' van 26 kilometer.
🚶‍♀️ Wandelroute 'Twee provinciën route Ameide - Jaarsveld van 4 kilometer.
Kijk voor de routebeschrijving op onze website. Zie link in bio.

Foto @tussenlekenlinge

#oudeholandsewaterlinie #waterlinie
#tussenlekenlinge #bezoeklekenlinge  #voetveerameidelopik #ameide #vianen #lexmond #ijsselstein #lek #ijssel #zouweboezem #wandelen
#vijfheerenlanden #visitutrechtregion #wandelroute #Fietsroute #groenehart #lopik #veerpont #voetveer #fietsveer #utrecht

© 2022 Stichting Oude Hollandse Waterlinie. Alle rechten voorbehouden. | Contact